NL | FR
Superscopie 2024: audit winkelkern Brussel
Winkelgebied: Nieuwstraat en de winkels in The Mint, City 2 en Inno, met
ingang aan de straatkant.
De Nieuwstraat is opnieuw bijzonder aantrekkelijk voor buitenlandse concepten die hun eerste stap op Belgische bodem zetten. Het afgelopen jaar hebben merken zoals het Oostenrijkse Waterdrop, de Franse fast fashion keten Naumy en de Portugese elektronicadienst iServices hun intrede gemaakt. Daarnaast wordt met belangstelling uitgekeken naar de komst van Subway en Skechers, terwijl Nike zijn intrek nam in een nieuwe flagshipstore. De diversificatie in het type retailers heeft geleid tot een lichte daling van het aandeel mode tot 55%.
Beperkte uitstroom
De winkelrotatie (15%) was iets lager dan het jaar ervoor, mede doordat alle retailers aan het Muntplein trouw zijn gebleven. Boven deze winkels wordt sinds kort gewerkt aan het gemengde project Oxy van Immobel en Whitewood, dat kantoren, woningen en een hotel bevat.
De sterke huurmarkt heeft ervoor gezorgd dat de beschikbare oppervlakte is teruggebracht tot 4,5%, tegenover meer dan 6% een jaar geleden. Een tiende van de panden (10%) wacht op een nieuwe huurder, maar daarvan zijn er acht panden ingenomen door een pop-up, waardoor de zichtbare leegstand zeer beperkt is.
Er waren toch enkele opmerkelijke exits. Foot Locker trok vorig jaar de stekker uit de Belgische winkels van dochtermerk Sidestep, en ook Springfield en The Body Shop verdwenen van het toneel. Pret A Manger was slechts een kort avontuur in het nieuwbouwproject Bota Solar.
Een groot deel van het horeca-aanbod is te vinden in de foodcourt ‘Eats!’ in City 2, waar sinds vorig jaar ook Hawaiian Poké Bowl, Gomu Burger en Maki Maki serveren. Het winkelcentrum kreeg vorig jaar een recordaantal bezoekers over de vloer en wist onder meer ook Action en het Franse schoenenmerk Besson te strikken.
Bijkomend aanbod
In de buurt van het Beursplein zijn onlangs de werken van start gegaan van het herontwikkelingsproject The Dome. Delhaize en het Italiaanse concept Eataly zijn de huurders. AG Real Estate koestert plannen om de Anspachgalerij te heropenen, want sinds de invoering van de voetgangerszone wordt de ingang vaker voorbijgelopen. De zichtbaarheid en toegankelijkheid worden verhoogd middels de opfrissing van de gevel met LED-verlichting en het doortrekken van de straattegels naar binnen. Aan de kant van het Muntplein komt een groot horecaterras.
IN: 4Geeks, Dr. Martens, Naumy, iServices, Waterdrop, Medi Market
OUT: Springfield, Sidestep, Pret A Manger, The Body Shop,
VERHUISD: Rituals, Pull & Bear, Nike
VERWACHT: Skechers, Subway
[table caption=”Main Six Kerncijfers – Brussel” colalign=”left|center|center”]
Data,2024,2023
GLA (m2),74.035,73.935
Shops,98,97
Average Store GLA,755,762
Rotation,15\,3%,16\,5%
Vacancy (GLA),4\,5%,6\,1%
Vacancy (Stores),10\,2%,14\,6%
Chain stores (GLA),99\,3%,99\,5%
Fashion (GLA),55\,5%,57\,1%
Food & Beverage (GLA),4\,8%,5\,5%
[/table]
[source]© Expertise, maart 2024[/source]
