NL | FR
Luxeretailers en beautyketens stimuleren Europese retailmarkt
Dat blijkt uit de recent gepubliceerde European Retail Radar van Cushman & Wakefield. Uit een analyse van meer dan 6000 transacties van de afgelopen drie jaar, waaronder ongeveer 2000 uit 2023, komen enkele opvallende bevindingen naar voren.
Een van de meest opvallende trends is de explosieve groei in de Health & Beauty-sector, met een toename van 57% in het aantal verhuringen op jaarbasis in 2023. Dit leidde tot een verdubbeling van de door de sector ingenomen vloeroppervlakte in heel Europa. Prominente merken zoals Rituals, Rossman, Kiko, en Douglas toonden zich bijzonder actief, waarbij deze sector 10% van de transacties vertegenwoordigt en 7% van de totale opname.
Ook luxeretailers, goed voor ongeveer een tiende van de transacties, noteerden 15% meer deals en een stijging in de take-up met 60%, voornamelijk in luxe hotspots zoals Londen en Parijs.
Mode blijft grootse deelsector
De modesector blijft een fundament van de industrie, met bijna 40% van de totale verhuurde oppervlakte. Merken zoals Calzedonia en de door het Poolse LPP beheerde merken waren zeer actief. De Food & Beverage sector blijft de op één na meest bedrijvige sector qua transactievolume, met 16% van het aantal deals en 8% van de totale take-up, gesteund door bekende namen als Burger King en Starbucks, evenals opkomende ketens zoals Gong Cha, Popeye’s en Hawaiian Poke Bowl.
Verder zagen gemengde goederenwinkels in 2023 een toename van 35% in vloeroppervlakte, met Normal, Miniso en Pepco/Dealz als opvallende spelers.
Minder vraag voor grote panden
Transacties voor units kleiner dan 600 m2 domineerden de markt, terwijl de vraag naar grotere panden van meer dan 2000 m2 met 30% daalde, gedeeltelijk vanwege een vertraging in de Home & DIY-sector post-pandemie.
De verwachtingen voor de retailmarkt blijven voorzichtig optimistisch, met een anticipatie op een bescheiden toename in het volume van de detailhandelsverkopen in de tweede helft van 2024.
