NL | FR
Luxe vindt de weg naar ons bord (edito)
Recent onderzoek van Cushman & Wakefield toont het succes van de luxeretail aan, hoewel de opmars van ‘high-end food & beverages’ geen onderdeel was van de analyse. Dat is niet onlogisch, aangezien je deze zaken niet per se vindt op de traditionele luxelocaties, zoals de Waterloolaan in Brussel, maar ze zijn wel absoluut aanwezig en ze groeien snel.
Bekende namen als Wittamer, de beroemde patissier die al jarenlang het hof bedient, opent nieuwe winkels in Etterbeek en Waterloo. Maison Dandoy, bekend om zijn heerlijke koekjes en snoepgoed, heeft inmiddels een tiental vestigingen. Luxeslagerij Dierendonck, oorspronkelijk uit Koksijde, breidt flink uit en heeft ook al een filiaal in Brussel. En chocolade-experts zoals Pierre Marcolini blijven hun imperium eveneens uitbreiden. Zelfs in de supermarktbranche zien we een verschuiving naar het hogere segment. CRU, onderdeel van Colruyt, heeft nu versmarkten en plant uitbreidingen, onder meer in Leuven. ROB vormt als luxesupermarkt al lang een begrip in Brussel.
Restaurantketens in het middensegment, die zich positioneren als alternatief voor traditionele Amerikaanse fastfood, kennen al jaren een explosieve groei. Daar komen nu high-end restaurantketens bij. In de VS heb je bijvoorbeeld Nobu met moderne Japanse en Peruaanse fusion, The Capital Grille serveert hoogwaardige steaks, en Truluck’s biedt sneeuwkrab als specialiteit, allemaal met tientallen vestigingen en groeiplannen. Ook in België werken bekende chefs zoals Sang Hoon Degeimbre en Sergio Herman hard aan hun restaurantimperiums.
Kortom, de wereld van luxevoeding en dranken groeit dynamisch en ontwikkelt zich volop, met talrijke nieuwe spelers die de markt betreden en bestaande merken die blijven uitbreiden. Deze trend illustreert de groeiende vraag naar hoogwaardige culinaire ervaringen en toont aan dat luxe zich niet langer beperkt tot mode en accessoires, maar ook steeds meer de weg vindt naar ons bord.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur