NL | FR
In winkelcentra regent het nooit (edito)
De veelvuldige regenval dit voorjaar vloeit volgens de klimatologen voort uit de klimaatverandering, die in de hogere atmosfeer voor verstoorde luchtstromen zorgt. Als resultaat zien we gedurende langere periodes hetzelfde weerbeeld, variërend van extreme natheid tot aanhoudende droogte. Deze weersomstandigheden zijn helaas het nieuwe normaal.
Deze evolutie heeft een rechtstreekse invloed op de detailhandel. In de maand maart daalden de verkopen volgens Statbel met meer dan 5% in vergelijking met vorig jaar. De overvloedige regen deed wellicht ook in april en mei de verkopen deels in het water vallen. Consumenten die anders zomerkleding of tuingereedschap kopen, lieten het afweten.
De regen betekende wel goed nieuws voor de winkelcentra. De sectororganisatie BLSC registreerde in het eerste kwartaal 2,5% meer bezoekers en verschillende centra lieten in maart en april recordcijfers noteren. In Westland kwamen er tijdens de eerste drie maanden zelfs 12% meer shoppers over de vloer en City 2 liet in april 10% meer bezoekers optekenen.
Naast de economie heeft het weer de grootste invloed op ons koopgedrag. Het beïnvloedt onze emoties, aankoopbeslissingen en hoeveel we bereid zijn uit te geven. Het effect gaat veel verder dan voor de hand liggende voorbeelden zoals de aankoop van een ijsje op een warme dag of een paraplu bij regen. Het weer heeft invloed op vrijwel elke aankoop en bepaalt ook waar we boodschappen doen.
De huidige trends onderstrepen eens te meer hoe gevoelig het consumentengedrag is voor klimaatveranderingen. De handelaars en de winkelvastgoedsector moeten zich aanpassen aan de veranderende weersomstandigheden om succesvol te blijven in een onvoorspelbaar klimaat.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur