NL | FR
Faillissementen als katalysator voor marktvernieuwing (edito)
Vorige maand werden in België 1005 faillissementen uitgesproken, een record voor de maand februari, zo blijkt uit de cijfers van GraydonCreditsafe. In de horeca steeg het aantal met faillissement bedreigde banen met 39% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal faillissementen in de detailhandel en groothandel is gestegen, respectievelijk met bijna 16% en 34%. Waarschijnlijk spelen hier de effecten van de stijgende loon- en energiekosten een grote rol.
Bovendien is de financiële steun van tijdens de coronapandemie uitgewerkt en stellen de banken zich kritischer op. Bedrijven die hun formats de afgelopen jaren niet hadden aangepast aan hun cliënteel en de markttrends, bleven daardoor wellicht nog wat langer boven water dan hun bedrijfsstrategie kon rechtvaardigen. De markt speculeert volop over wie het mogelijke volgende slachtoffer zou kunnen worden. Er zijn immers nog een aantal ketens die gezien hun beperkte omvang met moeite het hoofd boven water kunnen houden. In een concurrentiële markt is schaalvoordeel dan ook noodzakelijk om de krimpende marges te counteren.
De golf aan faillissementen creëert enige ongerustheid over hoe de retailsector de rest van het jaar zal presteren met de vrees voor een recessie in het verschiet. Niettemin was de take-up voor de eerste twee maanden van het jaar allerminst slecht. Onder meer dankzij de herverhuur van een tiental winkels van Fun zit de take-up al op 70.000 m2, wat de helft meer is dan vorig jaar.
Dit toont alvast aan dat de uitkomst van de faillissementen voor de markt als geheel niet per se slecht hoeft te zijn. De beschikbaarheid langs de topwinkelstraten en perifere winkelclusters is beperkt en de beste plekjes zijn allemaal ingenomen. Dat er dan eens een speler wegvalt, geeft anderen de kans om een plek te bemachtigen.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur