NL | FR
Een frisse golf van diversiteit in de winkelstraten (edito)
Na jaren van uniformiteit – waarbij grote internationale spelers de belangrijkste winkelstraten in ons land domineerden – is nu een verschuiving naar meer variatie zichtbaar. Multinationals die voorheen in hoog tempo de ene na de andere winkel openden, maakten plaats voor een nieuwe golf van internationale retailers die vaak op kleinere schaal opereren. De afgelopen twaalf maanden streken niet minder dan 50 nieuwe internationale formats neer in onze contreien. Deze nieuwkomers openen testwinkels en flagshipstores en zetten in op selectieve expansie gericht op rendabiliteit. De tijd van een snelle ‘putsch’ met nieuwkomers met tientallen winkelopeningen in recordtempo moet al geleden zijn van de introductie van Desigual.
Deze verschuiving wordt mede gedreven door een verandering in consumentenvoorkeuren. Steeds meer klanten zoeken unieke winkelervaringen die verschillen van stad tot stad. Zoals blijkt uit onze analyse van de Main Six reageert de markt hierop met een snel tempo van vernieuwing in de winkelstraten. Retailers die zich niet snel genoeg weten aan te passen aan deze nieuwe realiteit, zoals Esprit en The Body Shop, hebben het moeilijk om te overleven.
De evolutie biedt echter nieuwe kansen voor lokale ondernemers, mede dankzij een correctie van de huurprijzen die de drempel verlaagt voor kleinere, lokale spelers. Een voorbeeld hiervan is het cosmeticamerk Wondr, dat recent een toplocatie betrok op de populaire winkelas aan de Meir, na een eerste succesvolle testwinkel in zijn thuisstad Gent. Dit illustreert dat er wel degelijk ruimte is voor lokale en innovatieve concepten, wat een verrijking kan betekenen voor zowel de consument als de stedelijke economie. De vraag is nu hoe duurzaam deze trend zal blijken. Blijft de diversiteit in het winkelaanbod groeien, of zal de markt opnieuw neigen naar consolidatie?
Martijn Reviers
Hoofdredacteur