NL | FR
C&W: winkels een derde kleiner sinds de pandemie
Dit blijkt uit het recente marktrapport European Retail Radar van Cushman & Wakefield, waarvoor 900 recente transacties werden geanalyseerd.
Meer dan vier op de vijf verhuurde units waren 600 m2 of kleiner, goed voor 40% van de totaal verhuurde oppervlakte. Voor ruimtes tussen 1.000 en 2.000 m2 was er een sterke groei, met 28% meer verhuringen, wat resulteerde in bijna een kwart van de verhuurde oppervlakte. Voor de grootste units van 2.000 m2 of meer werden ongeveer evenveel deals gesloten, met supermarkten en leisure als de meest actieve sectoren. Toch daalde de totaal verhuurde oppervlakte voor deze ‘big boxes’ met bijna een derde. Vooral de sectoren ‘Personal Services’ en ‘DIY’ namen minder grote ruimtes in.
Sinds 2021 daalde de gemiddelde verhuurde oppervlakte met bijna een derde, van 515 naar 355 m2. Gedurende deze periode bleken units kleiner dan 200 m2 het meest gewild, goed voor de helft van de verhuurde units.
Take-up F&B in de lift
Tijdens de eerste helft van 2024 lag de take-up op de Europese retailmarkt in lijn met dezelfde periode vorig jaar. Mode bleef de dominante sector met 38% van de verhuurde oppervlakte. Er raakten in dit segment echter 4% minder deals gesloten, wat resulteerde in een afname van 13% in de GLA. Onder andere Calzedonia, Claire’s, Douglas, JD Sports, Kiko, Sephora en Ziggo waren sterk bezig met uitbreidingen.
De take-up in Food & Beverages steeg met een tiende en vertegenwoordigde eveneens een tiende van het totaal. Het Belgische Hawaiian Poké Bowl, maar ook McDonald’s, Starbucks en Costa Coffee traden zeer actief op. Ook supermarkten zoals Tesco en Zabka lieten zich opmerken.
Bij premiummerken (-8%) en vooral luxemerken (-40%) was er sprake van beduidend minder verhuringen. De meeste nieuwe winkels kwamen van ketens in schoonheidsproducten zoals Aésop en Space NK.
Huurprijzen blijven stijgen
De huurprijzen nemen volgens Cushman & Wakefield intussen onverminderd toe. Tijdens de coronacrisis kenden de huren in alle segmenten een negatieve evolutie, maar sinds 2021 valt er herstel waar te nemen. De high streets (91%) en de shoppingcenters (97%) bereikten nog niet volledig het pre-pandemieniveau, maar de groeicurve toont wel een opwaartse beweging in die richting. Van de 214 onderzochte winkelstraten kende 42% een prijsstijging, tegenover 33% in 2023. Bij meer dan de helft van de locaties was er sprake van stagnering. Vooral luxewinkelstraten presteerden goed door een combinatie van hoge vraag en lage leegstand.
Bij een derde van de 107 shoppingcenters stegen de huurprijzen, terwijl slechts 2% een daling noteerde. Retailparken en baanwinkels wisten zich na de pandemie het best te herstellen, met huurprijzen die nu zelfs 9% hoger liggen dan voorheen.
Toerisme wakkert expansie aan
Een groeimarkt vormen de retailers in bagage en reisuitrusting, aangewakkerd door de heropleving van het toerisme, die naar verwachting zal aanhouden. Na de pandemie hadden deze retailers het moeilijk, maar Europa is vooral bij Amerikanen weer erg in trek als reisbestemming, mede door de sterke positie van de dollar. Deze retailers nemen doorgaans units van 100 tot 150 m2 in stadswinkels en shoppingcenters in gebruik, waarbij ze zoeken naar unieke manieren om het reisgevoel bij klanten te versterken. Ruimte voor displays en demonstraties is daarbij essentieel.
Opkomende franchising
In de horeca is franchising al lange tijd gangbaar, maar dit systeem wint ook terrein in andere segmenten. Een samenwerking met gespecialiseerde exploitanten per land of regio kan van groot belang zijn voor snelle groei. Franchising is vooral geschikt voor producten die weinig tot geen aanpassing aan een specifieke markt vereisen, zoals speelgoed, klein elektro en huiswaren. Flying Tiger, Lego en Miniso konden deze strategie al met succes toepassen. In de modesector startten merken als Foot Locker, Nike en Victoria’s Secret nu ook met de implementatie ervan.
Door de dalende inflatie – die in België nog steeds tot de hoogste van Europa behoort – verwacht Cushman dat het consumentenvertrouwen de komende maanden voorzichtig zal toenemen, wat de activiteit op de retailmarkt verder zou kunnen stimuleren.
