NL | FR
‘De grootste uitdaging in logistiek zijn de vergunningen’
Dat bleek uit de bijdrage van Stefan De Pauw, Head of Industrial & Logistics, tijdens de CBRE Outlook 2024 van vorige week. ‘Logistiek wordt vaak geassocieerd met slechte bereikbaarheid en lage werkgelegenheid, waardoor de overheid aarzelt om projecten te vergunnen’, benadrukte hij. ‘Een andere uitdaging is het stikstofprobleem, wat de overheden nog strenger maakt. Maar betekent dit dat we in de komende jaren geen industriële en logistieke ontwikkelingen zullen zien? Zeker niet, en gelukkig maar. Greenfields aansnijden wordt moeilijk waardoor de oplossing ligt in de herontwikkeling van verouderde industriële sites.’
In 2023 ondervond de markt in de take-upcijfers echter weinig hinder van de vergunningsproblematiek. Er kwam net voldoende aanbod bij om te voldoen aan de vraag. Daardoor bleef de leegstand in de meeste regio’s op een historisch laag niveau. Als gevolg van de schaarste, samen met de bouwkosten en de daling van de exit yields, kenmerkte 2023 zich door een voortdurende stijging van de huurprijzen. In vergelijking met de buurlanden blijven de huurprijzen in ons land wel nog altijd aanzienlijk goedkoper, wat volgens Stefan De Pauw in de nabije toekomst kan leiden tot verdere groei.
[table caption=”CBRE: PRIME RENTS LOGISTICS” colalign=”left|center”]
Location,Rent
Belgium,
Antwerp,60 €/m2
E17,55 €/m2
A12/E19,65 €/m2
Brussels,79 €/m2
Charleroi/Mons,45 €/m2
E313,52 €/m2
Liège,54 €/m2
Neighbouring countries,
Lille,52 €/m2
Paris,84 €/m2
Luxembourg,100 €/m2
Cologne,96 €/m2
Dusseldorf,96 €/m2
Venlo,75 €/m2
Eindhoven,83 €/m2
Tilburg,80 €/m2
Rotterdam,92 €/m2
[/table]
[source]Source: CBRE, January 2024[/source]
