NL | FR
Terugkerend toerisme geeft retail een boost (edito)
Volgens een recent marktrapport van Cushman & Wakefield stimuleert de terugkeer van het toerisme de expansie en opening van fysieke winkels, vooral voor producenten van reiskoffers en andere reisaccessoires. Dat is goed nieuws voor een sector die zwaar getroffen werd door de pandemie. Merken zoals Samsonite, Tumi, Antler, Rimowa en Delsey breiden uit, en merken als het Britse Carl Friedrik en het Deense Rotate openen na hun online succes nu ook flagshipstores. In Brussel vestigden de luxe reiskoffermerken Tumi en Rimowa zich vorig jaar aan de Louizalaan en Waterloolaan.
Ook outdoormerken hervatten hun groei, wat aantrekkelijk is voor toeristen die zich willen voorbereiden op hun avontuurlijke reizen. Zo opende het Oostenrijkse Blue Tomato een winkel in Antwerpen en de Franse Millet Mountain Group een flagshipstore in Brussel. Grotere winkels profiteren eveneens van de toeristische heropleving: AS Adventure breidt uit met een nieuwe winkel in l’Esplanade, een verdubbeling van de oppervlakte in Waasland Shopping en een nieuwe, beter gelegen stadswinkel in Namen.
Deze expansie vergroot de vraag naar kwalitatieve panden op toplocaties: een opsteker voor vastgoedeigenaars die te maken kregen met leegstand door recente faillissementen. Een extra uitdaging ligt wel in het feit dat deze retailers zoeken naar unieke manieren om het reisgevoel bij klanten te versterken. Ruimte voor displays en productvoorstellingen is daarbij essentieel.
Winkelpanden moeten tegenwoordig niet alleen aantrekkelijk en ruim zijn, maar ook aansluiten op de unieke merkbeleving die retailers willen creëren. Maatwerk blijkt cruciaal — op elk potje past een deksel, en de juiste locatie en inrichting kunnen het verschil maken in het succes van een winkel.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur