NL | FR
Maasmechelen Village noteert derde opeenvolgende recordomzet
Dit blijkt uit het recent gepubliceerde jaarverslag van VR Maasmechelen Tourist Outlets, de Belgische vennootschap van de Britse groep Value Retail waarin het merkendorp ondergebracht werd.
In tien van de twaalf maanden werd groei genoteerd, waarbij juli (+14,9%) zelfs de meest succesvolle maand bleek sinds de opening in 2001. De belangrijkste reden voor de groei vormde een flinke stijging van de bezoekersaantallen (+12,2%). Deze voldeed echter niet om de grotere prijskortingen te compenseren. Minder bezoekers deden effectief een aankoop, hoewel het totale aantal transacties (+10,6%) en het aantal stuks per transactie (+2,3%) wel toenamen. Maasmechelen Village verwelkomde vorig jaar onder meer Aquanova, Hunkemöller, Kenzo, New Zealand Auckland en Rituals. Furia, Tommy Hilfiger, Gant en Garcia hebben geïnvesteerd in een refit van hun winkel.
Wachten op winst
De omzet van de vennootschap uit de royaltyinkomsten – de inkomsten die de vennootschap ontvangt uit de verkoop door de merken – steeg met 9,4%. Niettemin werd in 2023 opnieuw een verlies geboekt van 17 MEUR, waardoor het overgedragen verlies verder oploopt tot 344,7 MEUR. Het betreft wel voornamelijk verlies dat VR Maasmechelen Tourist Outlet intern aan de groep verschuldigd is.
Vorige maand raakte bekend dat de Britse groep Hammerson zijn aandeel in Value Retail verkoopt voor 1,5 miljard pond. Hierdoor komt 42% van Value Retail in handen van L Catterton, een private-equityfonds gesteund door het Franse luxeconcern LVMH van de familie Arnault. Value Retail baat in totaal 11 outletdorpen uit in Europa (9) en China (2). In september opent een 12de vestiging op Long Island in de VS.
