NL | FR
Helft logistieke sites loopt groot overstromingsrisico
Uit een representatieve steekproef van StadimESG en StadimData blijkt dat 46% van de onderzochte logistieke sites zich in gebieden met een hoog overstromingsrisico bevinden, met een jaarlijkse overstromingskans van 1 op 10. Daarnaast is 11% van de onderzochte locaties gelegen in middelgrote risicogebieden. De grote hoeveelheid percelen die zich in risicovolle zones bevinden, kan deels toegeschreven worden aan strengere overstromingsclassificaties die zijn ingevoerd na de recente overstromingen in België.
Overstromingskaarten worden volgens Stadim steeds vaker geraadpleegd door verzekeringsmaatschappijen, banken en vergunningverlenende instanties bij hun analyse- en besluitvormingsprocessen. Ook voor taxateurs houdt het overstromingsrisico een belangrijk gegeven in om rekening mee te houden.
Klimaatrisico’s, zoals overstromingen en extreme hitte, vormen een groeiende zorg binnen de vastgoedsector, met name voor logistiek vastgoed. ‘Deze risico’s beïnvloeden niet alleen de fysieke integriteit van gebouwen en het welzijn van gebruikers, maar ze brengen ook bredere financiële en economische gevolgen met zich mee. Klimaatgerelateerde gebeurtenissen kunnen leiden tot directe schade aan eigendommen, hogere verzekeringspremies, strengere bouwvoorschriften en mogelijk lagere vastgoedwaarden’, aldus Stadim.
[table caption=”Risk Flooding Levels” colalign=”left|center|center|center|center “]
,Sample,Low Risk,Medium Risk,High Risk
Number of logistic plots,ca. 900,43\,6%,10\,8%,45\,6%
Total gross floor area,ca. 23 million m2,34\,8%,11\,5%,53\,7%
[/table]
[source]Source: Stadim Focus – Logistics & Industry Belgium – H1 2024.[/source]
Maatregelen op perceelniveau
Naast de noodzaak van grootschalige infrastructuurprojecten om catastrofale klimaatrisico’s zoals overstromingen aan te pakken, kunnen volgens Stadim reeds op perceelniveau kleinere maatregelen genomen worden. Zo kan het bijvoorbeeld nuttig blijken om ruimte te bieden voor overtollig regenwater, dat tijdelijk kan worden opgeslagen in bufferbekkens of greppels, eventueel met extra overloopcapaciteit. Een (ondergronds) bufferbekken kan zich vullen tijdens hevige of langdurige regenval en daarna het water langzaam vrijgeven aan de omliggende omgeving of het (regenwater)rioleringssysteem.
Daarnaast is het van cruciaal belang om voldoende infiltratie op het terrein te bevorderen om de druk op de rioleringssystemen te verminderen. Dit kan worden bereikt door verharde parkeerplaatsen en wegen te vervangen door doorlatende alternatieven of door vegetatie te kiezen met een hoge absorptiecapaciteit.

