NL | FR
Food halls claimen hun plaats in het Europese retaillandschap
Uit het marktrapport ‘Food Halls of Europe’ van Cushman & Wakefield blijkt dat de populariteit van dit specifieke retailsegement de afgelopen jaren sterk toegenomen is, na de vorige studie van de vastgoedadviseur uit 2018.
Het aantal food halls nam toe tot meer dan 135 verspreid over heel Europa, met nog minstens tien in ontwikkeling. Een food hall wordt gedefinieerd als een overdekte ruimte met eetgelegenheden van lokale en ambachtelijke uitbaters die een breed scala aan vers bereide gerechten aanbieden. Ze onderscheiden zich van traditionele foodcourts in winkelcentra door hun focus op authenticiteit, kwaliteit en gemeenschapsgevoel.
Hoewel de optimale grootte rond de 3.000 m2 ligt, variëren de voedingsmarkten in oppervlakte van 300 tot 10.000 m2. Meer dan een derde is tussen 1000 en 2500 m2 groot. De individuele kiosken variëren van 15 tot 50 m2 en zetten vaak in op de integratie van digitale toepassingen. De belangrijkste markt in Europa is het VK, met 41 locaties, wat bijna een derde van het Europese totaal vertegenwoordigt. De bekendste grote operatoren zijn Time Out Market en Eataly, beiden wereldwijd actief.
Flexibele verhuur
Food halls functioneren doorgaans via een drieledige operationele structuur die bestaat uit de verhuurder, de food hall-operator en de verkopers. Een klassieke huurovereenkomst met een operator kent een looptijd van 10 tot 15 jaar. De operatoren dragen de verantwoordelijkheid voor de inrichting. Veel voedingsmarkten werken met omzethuur, waarbij verkopers een laag basistarief betalen plus een percentage van hun bruto-omzet. Hun huurcontracten zijn doorgaans kortdurend (drie maanden tot een jaar), wat flexibiliteit biedt om in te spelen op veranderingen in de markt en inzake consumentenvraag, maar ze kunnen ook leiden tot onzekerheid bij zowel operatoren als verkopers.
De stijgende kosten van voedsel en operationele uitgaven vormen de belangrijkste uitdagingen. Bovendien moeten food halls concurreren met een groeiend aantal bedrijven die ook kwalitatieve gerechten van lokale concepten aan huis leveren.
Opmars in Brussel
In tegenstelling tot veel andere Europese landen zijn food halls in België nog niet wijdverspreid. Er is wel een duidelijke trend zichtbaar met de opkomst van food courts met horecaketens in grote winkelcentra, zoals City 2 in Brussel. De studie identificeerde vier prominente food halls in België, en binnenkort opent in Brussel ook een vestiging van Eataly (3500 m2) in het project The Dome van VDD en Vervoordt.
• Wolf: deze eerste Brusselse food hall opende in 2019 op een oppervlakte van 2600 m2 in het voormalige bankkantoor van de ASLK aan de Wolvengracht. De site beschikt over 17 standen, twee bars en een eigen brouwerij.
• Gare Maritime opende in 2021 op Tour & Taxis in Brussel, met een oppervlakte van 2500 m2. De markt huisvest 11 standen, waaronder de Victoria Flagship Bar, vernoemd naar het 100% natuurlijke bier van brouwerij AB Inbev.
• Hal 16 in Gent opende de deuren in 2023 in het retailproject Dok Noord en beschikt over 5 standen.
• De Vleeshalle in Mechelen ging van start in 2019 op een oppervlakte van 1100 m2 en telt 14 kiosken.
