BLSC zet de schijnwerpers op experience en leisure

De eigenaren van winkelcentra en retailparken kunnen de prestaties van hun eigendommen verbeteren door shoppers een unieke ervaring te bieden en hun vertrek zo vlot en aangenaam mogelijk te laten verlopen.

De toehoorders van de recente Business Lunch van sectororganisatie BLSC kregen een kleine les in psychologie van Philip Van Den Driessche en Tim Gielen van de specialist in digitale beleving Dobit en van de retaildesignstudio Wave of Engagement, een dochteronderneming van Dobit. Bij een bezoek aan een winkelcentrum hebben een piekmoment en de ervaring bij het vertrek terug naar huis de meeste impact op de bezoekers.

De presentatie werd verduidelijkt aan de hand van voorbeelden uit Azië en Europa, maar ook met lokale initiatieven in onder meer Wijnegem, Waasland en City 2. Vooral de winkelcentra in Singapore, China en Zuid-Korea zijn inmiddels indrukwekkende experience centers geworden, waar volop uitgepakt wordt met nieuwe technologieën, maar ook met maatschappelijke relevante initiatieven zoals sociale interactie, evenementen en urban farming.

Aandacht voor de kleine dingen

‘Het is belangrijk om zoveel mogelijk frictiemomenten uit te schakelen’, benadrukten de twee sprekers. ‘Dat begint bij bewegwijzering die het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk moet maken. De voorkeur gaat uit naar visuals in plaats van tekst, en wayfinding kan ook bijdragen aan de branding van het winkelcomplex. Het is cruciaal dat shoppers snel en efficiënt te weten kunnen komen waar een winkel, sanitair of parkeerplaats zich bevindt. Het gaat erom alle kleine dingen goed krijgen. Andere aandachtspunten vormen bijvoorbeeld het sanitair, de toegankelijkheid van de parking en efficiënte betaalautomaten. Ook zeer belangrijk is dat bezoekers met hun boodschappen vlot het winkelcentrum kunnen verlaten. Veroorzaakt dit stress, dan zal dat een blijvende herinnering vormen die hen mogelijk zal weerhouden om terug te keren.’

Piekmoment creëren

Een ander aandachtspunt betreft het creëren van een piekmoment in de winkelervaring: iets unieks waar de bezoekers over spreken, wat het complex onderscheidt en verbindingen creëert tussen de bezoekers. Dat kan onder meer door marketingacties en unieke evenementen die mensen samenbrengen. ‘Er bestaat wel eens nog weerstand tegen technologie en het vergt soms moed om veranderingen door te voeren. De impact kan echter enorm zijn.’ Ze verwezen onder meer naar de innovatieve LED-wall van 16 m2 in Waasland Shopping, die het oude aquarium vervangt. Er werd een interactief spel ‘Waasin’ ontwikkeld, dat bij jong en oud een enorm succes vormt.

Andere initiatieven kunnen komen van geluidseffecten en het spelen met geuren, maar ook van design, door ondermeer in de overdekte galerijen natuur binnen te brengen via een ‘biofilling design’. Het duo gaf als conclusie mee om goed te letten op de basis en de details, om groot te durven denken om tot nieuwe initiatieven en ervaringen te komen, en zich niet te laten beperken door het bestaande budget. ‘Beter groot beginnen en dan kleiner eindigen.’

Delen

Over Expertise

Met Expertise volgen professionals uit het vastgoed het nieuws uit de markt, beschikken ze over de juiste data om de transacties te ontcijferen en hebben ze een context om hun business aan te toetsen.

Contact

Holsbeeksesteenweg 309
3010 Kessel-Lo
+32 (0)497 54 89 02
mail@expertisenews.be

Snelkoppelingen

  • Inloggen
  • Wil je adverteren?
  • Ken je onze Investors Directory al?

Copyright © 2025 - Expertise BV

Privacybeleid / Cookies / Algemene voorwaarden