NL | FR
Winkelgebied Bergen floreert met komst nieuwe retailers
Dat blijkt uit een update van de dienst economie en animatie van de Stad Bergen, dat met een actief winkelactieplan erin geslaagd is om een nieuwe wind te laten waaien door de winkelkern.
De afgelopen maanden gingen acht nieuwe retailconcepten van start. De meest opvallende nieuwkomer is de Franse keten Chaussea (2000 m2), die er recent een schoenwinkel opende in de voormalige winkel van C&A aan de Grand Rue 43-45. Andere nieuwkomers zijn onder meer DeyWear, The Bookshop, Hasard Ludique en Pastapi. Binnenkort openen Dille & Kamille en een nieuw horecaconcept in de Rue de la Chaussée.
Het kernwinkelgebied van Bergen, op de as van de Grand-Rue en de Rue de la Chaussée, telt in totaal 111 winkelpanden. Dankzij de komst van de Ierse publiekstrekker Primark enkele jaren geleden, zitten de bezoekcijfers al geruime tijd in de lift. Vorig jaar bezochten 8,1 miljoen shoppers de winkelkern, een tiende meer dan in 2022 en 65% meer dan de 4,9 miljoen in 2020.
Nieuwe projecten en transacties
Er zijn momenteel nog negen panden, of 8,1%, onmiddellijk beschikbaar. Het gaat vooral om kleinere ruimtes, met verkoopoppervlaktes tussen 40 en 300 m2. Daarnaast lopen er concrete gesprekken voor de invulling van verschillende andere panden, waarvan de grootste de voormalige winkels van H&M (1250 m2) en G-Star (950 m2) zijn. Voor 17 panden, of 15,3% van het totaal, zijn er projecten of onderhandelingen gaande.
Bovendien zal de herontwikkeling van de Passage du Centre door ION zorgen voor een opwaardering van de zone, wat gepaard zal gaan met meer bezoekers. De ontwikkelaar geeft de voormalige winkelgalerij, met ingang aan de Grand-Rue, een gemengde functie met zo’n 300 studentenkamers, 1000 m2 retail, leisure en horeca.
