NL | FR
De synergie tussen retail en de hotelsector (edito)
Uit de nieuwste cijfers van Statbel blijkt dat het aantal hotelovernachtingen in Vlaanderen nu zelfs één procent hoger ligt dan in 2019. Ook Brussel – waar het toerisme zeer sterk te lijden had onder de pandemie – laat een sterk herstel zien, hoewel er nog steeds 16% minder hotelovernachtingen zijn in vergelijking met 2019.
Brugge, een van de meest toeristische steden van het land, kent weer drukbezochte winkelstraten en de huurprijzen schieten omhoog tot meer dan 1000 EUR/m2. Brussel beleefde in 2023 ook een zeer actieve periode, met de hoogste take-up van alle grote steden. Er openden in de hoofdstad ook volop nieuwe hotels, zoals The Hoxton in de oude IBM-toren en binnenkort The Standard in de ZIN van Befimmo. De renovatie en heropening van het Astoria en het Hotel Métropole zitten ook in de pijplijn. Antwerpen ontvangt eveneens weer volop toeristen en de stad kreeg er de afgelopen jaren verschillende nieuwe hotels bij, waaronder Botanic Sanctuary van IRET, het eerste vijfsterrenhotel in de havenstad.
Op internationaal niveau zien we soortgelijke ontwikkelingen. Unibail-Rodamco opent deze zomer een nieuw winkelcentrum in Hamburg met drie hotels, goed voor 830 kamers. Dit gigantische complex van meer dan 100.000 m2 zal 170 winkels huisvesten en raakte al voor meer dan 90% verhuurd. Louis Vuitton heeft dan weer plannen voor een eigen hotel op de Champs-Elysées in Parijs. En waarom zouden retailgiganten zoals H&M en Zara Home niet samen met een partner de hotelsector kunnen betreden? Dit zou hun producten ook extra exposure geven.
Nu al maken hotelgroepen de omgekeerde beweging, waarbij ze hun hotels inrichten met objecten die gasten via een QR-code kunnen kopen. Hospitality breidt zich uit naar alle segmenten van de vastgoedmarkt, en een symbiose tussen retail en hotels is dus niet ongewoon. Het biedt alvast nieuwe kansen en voordelen voor beide sectoren.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur