NL | FR
Anker18 bestendigt het succes van zijn afdeling gebouwenbeheer
De herstructuring was nodig om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen na het vertrek van Dennis Pronk eind 2022. De leiding over de afdeling werd overgedragen aan Gilles Maes (links bovenaan op de foto, met de rest van het team), die al meer dan tien jaar ervaring heeft in gebouwenbeheer bij Anker18, waar hij destijds begon als stagiair. Verder zijn er zes vijf nieuwe medewerkers aangenomen en werd de aanpak horizontaal gestructureerd wat schaalvoordelen biedt inzake onder meer IT en administratie.
Ondanks de herstructurering en aanwervingen wist Anker18 in 2023 toch nog een opmerkelijke groei van 22% te realiseren, zoals blijkt uit de Enquête Property Management die Expertise elk jaar organiseert. De adviseur behield zijn positie als marktleider in het beheer van KMO-parken en kreeg een groot deel van de kantorenportefeuille van de privébelegger DES in beheer, waaronder het Airport Business Center in Deurne, de North Trade Building in Antwerpen en de Campus Coppens in Brasschaat. Verder is Anker18 ook verantwoordelijk voor het beheer van de Handelsbeurs en verschillende retailparken van Redevco.
In totaal beheert Anker18 een portefeuille van ruim 630.000 m2, op basis van de huurwaarde verdeeld over semi-industrieel (40%), retail (33%), kantoren (27%) en 4483 parkeerplaatsen.
Gepersonaliseerde dienstverlening
‘De missie om onze afdeling property management op kruissnelheid te houden, is geslaagd’, benadrukken zaakvoerders Frédéric Thielemans, Thierry Lens en Tom Goyvaerts in een gesprek met onze redactie op Mipim in Cannes. De vastgoedadviseur, die volgend jaar zijn 20ste verjaardag vierde, huurt al enkele jaren een boot in de oude jachthaven om zijn klanten te ontvangen.
‘We hebben veel vertrouwen in de aanpak van Gilles Maes en hebben hem het afgelopen jaar ook de kans gegeven zijn managementvaardigheden verder aan te scherpen’, vervolgt het trio. ’In 2024 willen we vooral onze dienstverlening bestendigen, maar zullen we op verzoek van onze klanten ook nieuwe opdrachten in portefeuille nemen. Gebouwenbeheer is altijd een belangrijke afdeling geweest in onze geïntegreerde aanpak. Het is organisch gegroeid en daardoor altijd winstgevend geweest. De afdeling zorgt voor een stabiele kasstroom, wat in ons bedrijfsmodel van groot belang is, zeker nu de transactionele markt vertraging vertoont. In een markt die wordt gekenmerkt door een hoge mate van consolidatie, kunnen we het verschil maken met gepersonaliseerde dienstverlening en de synergie tussen onze verschillende afdelingen en onze gespecialiseerde marktkennis.’