NL | FR
Het einde van dark stores, ghost kitchens en flitskoeriers (edito)
Tijdens de pandemie speelden lokale ondernemers en internationale start-ups razendsnel in op de kansen die ontstonden in het kielzog van de lockdowns en de sanitaire maatregelen. De populariteit van thuislevering van boodschappen en maaltijden steeg naar een ongekend niveau. In achterafpanden in de winkelkernen verschenen zogenaamde ‘dark stores’: kruideniers zonder etalage, uitsluitend gericht op thuisbezorging. De Duitse start-up Gorillas – tijdens de lockdown opgericht om boodschappen binnen tien minuten thuis te bezorgen – zette zijn ‘flitskoeriers’ in voor de leveringen. Het bedrijf schoot ook flitsend uit de startblokken, maar wist nooit echt op stoom te komen en verdween inmiddels volledig uit onze markt.
Vanuit New York en Londen waaide het fenomeen van de ‘ghost kitchens’ over naar onze contreien: restaurants zonder fysieke locatie, die enkel op thuisbezorging inzetten. De Gentse keten van spookkeukens Casper zag in ons land een kans en stelde zich als doel om uit te groeien tot een internationale keten van ‘dark kitchens’. Het volume aan afhaalmaaltijden dat de tien Belgische spookrestaurants produceerden, voldeed echter niet om rendabel te zijn, en het bedrijf ging eerder deze maand failliet.
Bovendien volgde op de coronapandemie al snel een financiële crisis. Daardoor vonden de start-ups met hun hoge opstartkosten moeilijk financiering bij durfkapitaal, dat in de huidige economische context minder beschikbaar is.
De positieve boodschap die we uit deze ontwikkelingen kunnen onthouden, is dat de markt en ondernemers beschikken over een ontzettend snel aanpassingsvermogen. In tijden van onzekerheid reageerden zij met durf en innovatie op veranderende consumentenbehoeften. Hoewel niet alle initiatieven succes kenden, vormt deze periode toch een bewijs van ondernemerschap ten top.
Martijn Reviers
Hoofdredacteur