NL | FR
Batopin profileert zich als een aantrekkelijke en stabiele huurder
Interview met Jeroen Ghysel, CEO van de uitbater van geldautomaten
Al twee jaar op rij staat Batopin bovenaan de ranglijst van Retail Focus als een van de meest expansieve huurders van winkelpanden. Toch is het bedrijf een unieke speler in het winkellandschap: de naam Batopin valt nergens in het straatbeeld te zien, en er schuilt geen traditioneel verdienmodel achter, maar wel een financiële en maatschappelijke dienstverlening. Batopin vormt het initiatief van de vier banken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC en ING, die hun krachten bundelen om een netwerk van nieuwe geldautomaten en cashpunten uit te bouwen, voorzien van het welbekende ‘Bancontact’-label. Bovendien staat Batopin open voor alle banken die willen aansluiten.
De eerste locatie opende op 22 september 2021, en inmiddels zijn er 400 cashpunten operationeel, die samen ongeveer duizend automaten vertegenwoordigen. Voor nog eens 140 extra locaties zijn de contracten ondertekend. Het doel is om tegen eind 2025 nog 400 locaties aan het netwerk toe te voegen, zodat het totaal op 950 vestigingen en meer dan 2500 automaten komt. Dit betekent een snelle expansie, met gemiddeld een nieuw cashpunt per werkdag. Zo’n groeitempo is ongekend in de retailsector.
Samen met ‘Geldmaat’ in Nederland, een joint venture tussen ABN AMRO, ING en Rabobank, is Batopin trouwens een pionier op het gebied van bankneutrale cashpunten. Vergelijkbare initiatieven zijn inmiddels actief in de Scandinavische landen en staan op stapel in Luxemburg en Frankrijk.
Stabiele huurder op de lange termijn
Sinds de zomer van vorig jaar ligt de verantwoordelijkheid voor de snelle expansie van Batopin bij CEO Jeroen Ghysel. Hij beschikt over 16 jaar ervaring in de financiële sector en werkte meer dan 8 jaar als uitvoerend bestuurder bij AXA Bank Belgium, waar hij de verantwoordelijkheid droeg voor onder meer retailbanking, transformatie en IT. Hij nodigde onze redactie uit voor een gesprek in de hoofdzetel van het bedrijf in de Botanic Building in Brussel. Om het doel van 950 locaties te bereiken, wil Batopin zich beter bekendmaken bij vastgoedeigenaars en retailers. De grootste uitdaging bestaat uit het vinden van geschikte panden binnen de gestelde termijn.
‘De combinatie van sterke aandeelhouders en een visie gericht op de lange termijn biedt een solide basis om vastgoedeigenaars te overtuigen van de waarde van Batopin’, benadrukt Ghysel. ‘Via onze website kunnen eigenaars hun pand eenvoudig aanmelden, wat ons vorig jaar een vijftigtal geschikte locaties opleverde.’
‘Batopin werd opgericht om te garanderen dat mensen die contant geld willen gebruiken, dit ook op lange termijn kunnen blijven doen’, vervolgt Ghysel. ‘Hoewel het gebruik van cash de afgelopen jaren afgenomen is, zeker tijdens de pandemie, is het inmiddels gestabiliseerd. Uit studies blijkt dat contant geld nog lange tijd nodig zal blijven, over alle leeftijdsgroepen heen. Sommigen gebruiken het occasioneel, bijvoorbeeld voor een geldgeschenk bij nieuwjaar of verjaardagen, terwijl anderen het dagelijks als een vorm van budgetbeheer gebruiken.’
Gerichte geografische spreiding
Wat Batopin uniek maakt, is niet zozeer het aantal afhaalpunten, maar wel de gerichte geografische spreiding. ‘Vroeger concentreerden de bankautomaten zich vaak op één plek, zoals de verzameling van banken rond een marktplein, elk met hun eigen automaat. Tegelijkertijd zien we een trend van afnemende bankagentschappen. In België is er een sterke link tussen een bankkantoor en een bankautomaat. Als de bank verdwijnt, verdwijnt ook de automaat, wat leidt tot bepaalde blinde vlekken.’
‘Met Batopin volgen we een gericht spreidingsplan en openen we enkel vestigingen waar er behoefte is aan contant geld. Dat valt vaak voor op locaties met commerciële activiteiten, restaurants en uitgaansgelegenheden. Daarom zijn we aanwezig in de commerciële kernen van steden en gemeenten en in alle belangrijke winkelcentra. Het is op deze locaties dat mensen contant geld willen uitgeven. Maar we zijn niet alleen op commerciële plaatsen aanwezig, omdat we beogen om een goede toegankelijkheid tot cash te bieden voor iedereen in België. Ook een drukke toegangsweg kan een goede locatie vormen voor mensen die onderweg naar of van hun werk snel geld willen opnemen.’

Uitgebreid vastgoedteam
De expansie valt mee onder de verantwoordelijkheid van Chief Customer Officer Marie Janart, die voor Batopin lange tijd in verschillende functies werkzaam was voor BNP Paribas Fortis. Sinds begin dit jaar wordt zij inzake vastgoed bijgestaan door Helga Cosyns als Program Manager Acquisition. Zij is een ervaren specialist in winkelvastgoed, die ervaring opdeed bij onder meer Devimo, Cushman & Wakefield en Nextensa, en was recentelijk betrokken bij de renovatie van de Guldenvliesgalerij in Brussel. Het team bestaat verder uit een 7-tal ‘hunters’ die continu speuren naar geschikte locaties. Twee medewerkers onderhouden de contacten met de steden en gemeenten. In totaal zetten 30 medewerkers zich in voor het dagelijks beheer van de geldautomaten en zijn er ongeveer 50 medewerkers betrokken bij de expansie, bouw en inrichting. Zodra het doel van 950 vestigingen bereikt is, zal Batopin de focus verleggen van expansie naar het beheer van het netwerk.
De recente teamversterking richt zich ook op het uitbouwen van partnerschappen met vastgoedeigenaars en retailers. ‘Daar zetten we inderdaad zwaar op in’, verduidelijkt Ghysel. ‘Zo hebben we al samenwerkingen opgezet met NMBS en MIVB, en sloten we recent een samenwerking met de Waalse winkelketen Trafic om op zeven van hun locaties vestigingen te openen. Een soortgelijk partnerschap hadden we eerder ook al met Delhaize. Deze werking willen we verder uitbreiden, aangezien we merken dat retailers ook de toegevoegde waarde zien van een cashpunt op hun parkeerplaats. Er is immers een overlap met hun cliënteel en vice versa. Anderzijds zijn er ook retailers die hun winkeloppervlakte optimaliseren en op zoek zijn naar een huurder voor een deel van hun winkel, wat voor ons ook een interessante locatie kan inhouden.’
Van automaat tot kiosk
Batopin hanteert drie modellen: automaten in de muur, cashpunten in handelsgebouwen en kiosken. Locaties op parkings, luchthavens of in de publieke ruimte, zoals een marktplein, worden ingericht als kiosk. Deze aanpak maakt het mogelijk om ook op verkeersknooppunten en perifere winkelclusters contant geld beschikbaar te stellen. Zo werd op het retailpark Gouden Kruispunt in Tielt-Winge al een populaire kiosk geïnstalleerd.
Een jaar geleden sloot de federale regering een overeenkomst met de gehele financiële sector, vertegenwoordigd door Febelfin, over de toegang tot contant geld in België. Batopin en de banken die niet tot Batopin behoren, moesten toen kenbaar maken waar ze tegen eind 2025 nog een cashpunt voorzien. Op basis daarvan werd een protocol opgesteld en de overheid vroeg om nog eens 207 extra punten te voorzien, bovenop de projecties. Als reactie hierop verhoogde Batopin zijn oorspronkelijke doelstelling van 750 naar 950 locaties. Bij Batopin kan iedereen geld opnemen, terwijl klanten van de vier leden-banken daar bovenop toegang hebben tot meer functies, zoals geld storten, het saldo raadplegen en de elektronische identiteitskaart inlezen. Deze vier bankinstellingen zullen tegen eind 2025 geen eigen automaten meer hebben.
Vergunningen en toegankelijkheid
Batopin ontvangt per transactie een vergoeding van de banken voor het gebruik van de automaten. Het bedrijf sluit handelshuurcontracten af tegen relatief marktconforme huurprijzen en dit op zowel binnenstedelijke drukke locaties, als in gemeentekernen, en ook in landelijke gebieden. De investeringen in de locaties zijn aanzienlijk en benadrukken de visie op de lange termijn. Voor een volwaardig cashpunt is een gevelbreedte van minimaal vijf meter nodig. Het is cruciaal dat het pand toegankelijk is voor mensen met verminderde mobiliteit en alle cashpunten beslaan enkel de gelijkvloerse oppervlakte.
‘Die toegankelijkheid vormt een enorme uitdaging, aangezien veel winkels hier niet toe zijn uitgerust. In overleg met de eigenaars kunnen we echter de nodige aanpassingen doen om de toegankelijkheid te verbeteren. Een andere belemmering in de expansie betreft de vergunningen. We worden niet beschouwd als een winkel en moeten dus een functiewijziging naar dienstverlening aanvragen. We hebben daarvoor een ervaren team. Verder investeren we ook in veiligheid, privacy en comfort. Contant geld blijft iets zeer persoonlijks en mensen moeten zich comfortabel voelen bij het uitvoeren van een transactie.’