NL | FR
H&M sluit meer winkels dan het opent
De Zweedse modegroep H&M heeft het jaar 2023 afgesloten met een teleurstellend vierde kwartaal. Hoewel er over het hele jaar een omzetstijging van 6% werd genoteerd, samen met verbeterde brutomarges, blijven de prestaties onder de verwachtingen – vooral in vergelijking met rivaal Inditex, die het beter deed.
In 2023 werd het netwerk met 96 winkels teruggebracht: terwijl er 101 nieuwe winkels werden geopend, werden 197 bestaande vestigingen gesloten. Voor 2024 staan er 100 nieuwe winkels op de agenda, maar de openingen gaan hand in hand met de sluiting van 160 bestaande winkels in gevestigde markten. Eerder deze week werd aangekondigd dat H&M in Spanje 1 op de 5 vestigingen zal sluiten als onderdeel van een saneringsplan.
Het teleurstellende jaar voor de H&M Group gaat gepaard met het vertrek van CEO Helena Helmersson, die 26 jaar lang deze functie bekleedde. Ze wordt opgevolgd door Daniel Ervér, die al 18 jaar actief is bij het bedrijf en voorheen hoofd was van het merk H&M. Onder zijn leiding zal de modegroep doorgaan met het heronderhandelen van een groot aantal huurovereenkomsten, waarbij ook verbouwingen en aanpassingen van het aantal winkels en van winkelruimte nodig zijn om de portfolio te optimaliseren.